Přejít na hlavní obsah
ÚNMZ - logo

Zapojení do činnosti pracovních skupin Rady EU

ÚNMZ zajišťuje v návaznosti na usnesení vlády ČR č. 427/2003 k Institucionálnímu zajištění členství ČR v EU a ke koordinaci procesu rozhodování (ve znění pozdějších změn – naposledy pozměněno usnesením vlády ČR č. 571/2007 o změně některých usnesení vlády v souvislosti s členstvím ČR v EU) činnost gestora a koordinátora Pracovní skupiny Rady EU pro technickou harmonizaci G7 (PS G7) v rámci  Resortní koordinační skupiny Ministerstva průmyslu a obchodu (RKS MPO).

PS G7 je tvořena několika pracovními podskupinami, jejichž složení se mění v závislosti na prioritách jednotlivých předsednictví Rady EU a na stavu projednávání příslušného legislativního návrhu.

Agenda projednávaná v rámci pracovních podskupin PS G7, tj. legislativní i nelegislativní návrhy a akty v přenesené pravomoci, náleží nejen do přímé gesce ÚNMZ, ale zčásti i do gesce jiných resortů a orgánů státní správy (MPO, MD, MZ, MZe, MŽP, ČTÚ, ČBÚ…). ÚNMZ v těchto případech plní v rámci nastaveného mechanismu spolupráce funkci koordinátora při přípravě podkladů pro jednání.

Aktuálně jsou v rámci PS G7 projednávány následující legislativní návrhy:

  • Návrh nařízení EP a Rady o detergentech a povrchově aktivních látkách, o změně nařízení (EU) 2019/1020 a o zrušení nařízení (ES) č. 648/2004
  • Návrh nařízení EP a Rady o bezpečnosti hraček a o zrušení směrnice 2009/48/ES
  • Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 2014/32/EU, pokud jde o dobíjecí zařízení elektrických vozidel, výdejní stojany stlačeného plynu a elektroměry, plynoměry a měřidla tepelné energie

Dále jsou v rámci PS G7 průběžně diskutovány aktuální otázky evropské normalizace týkající se naplňování Strategie EU pro evropskou normalizaci, zejména zvýšení úlohy členských států při posílení evropského normalizačního systému, posílení vedoucího postavení Evropy v mezinárodní normalizaci, urychlení vývoje a přijímání norem v EU v nových strategických oblastech, intenzivnější zapojení národních expertů do tvorby norem, vyhodnocení fungování nařízení (EU) č. 1025/2012 o evropské normalizaci, atd.

PS G7 také projednává návrhy rozhodnutí Rady o postojích, které mají být jménem Unie přijaty na Světovém fóru pro harmonizaci předpisů o vozidlech EHK/OSN (WP.29).

Dle aktuálně projednávaných témat se ÚNMZ také průběžně podílí z pohledu své působnosti na přípravě podkladů pro účely zasedání dalších přípravných orgánů Rady EU, jako např.:

  • PS A.14a, která aktuálně projednává

- návrh směrnice, kterou se mění směrnice 2000/14/ES, 2011/65/EU, 2013/53/EU, 2014/29/EU, 2014/30/EU, 2014/31/EU, 2014/32/EU, 2014/33/EU, 2014/34/EU, 2014/35/EU,  2014/53/EU, 2014/68/EU, 2014/90/EU pokud jde o digitalizaci a společné specifikace.

- návrh nařízení, kterým se mění nařízení (EU) 765/2008, 2016/424, 2015/425. 2016/426, 2024/1230, 2023/1542 a 2024/1781 pokud jde o digitalizaci a společné specifikace

  • PS G1 pro konkurenceschopnost a růst
  • PS J1 pro životní prostředí

Aktuální stav projednávaných agend v gesci ÚNMZ v pracovních orgánech Rady je k nahlédnutí zde.

Od 1.7. 2025 do 31. 12. 2025 předsedá Radě EU Dánsko, které ve svém pracovním programu stanovilo klíčová témata ve dvou hlavních prioritách:

  • bezpečná Evropa
    Dánské předsednictví se zaměří na posílení EU jako silného geopolitického aktéra do roku 2030, schopného bránit se a spolupracovat s NATO, zejména v reakci na ruskou agresi proti Ukrajině. Klíčové je urychlení rozvoje evropského obranného průmyslu a řešení kritických nedostatků. Předsednictví bude i nadále podporovat Ukrajinu politicky, ekonomicky, civilně i vojensky. Další prioritou je omezit nelegální migraci zabezpečením vnějších hranic a prosazením inovativních řešení pro kontrolu příchodů a návratů. Dále se zaměří na posílení demokratické odolnosti bojem proti dezinformacím a regulací technologických gigantů. Dánsko bude usilovat o rozšíření vlivu EU prostřednictvím komplexních partnerství s třetími zeměmi a prosazováním ambiciózního rozšíření EU na základě zásluh, zejména pro Ukrajinu, Moldavsko a západní Balkán. V neposlední řadě se předsednictví zaměří na posílení ekonomické bezpečnosti snížením rizik spojených s kritickou infrastrukturou, dodavatelskými řetězci a technologickou bezpečností.
  • konkurenceschopná a zelená Evropa
    Dánské předsednictví se zaměří na posílení konkurenceschopnosti EU podporou růstu firem, inovací a investic do nových technologií a pracovních míst. Pro tyto cíle je klíčový udržitelný rozpočet EU. Předsednictví bude prioritně snižovat zátěž pro podniky a občany zjednodušováním legislativy a zlepšováním regulace. Dále se bude snažit posílit jednotný trh, podpořit inovace a rozvíjet Unii kapitálových trhů k mobilizaci soukromých investic, což zlepší digitální konkurenceschopnost Evropy. Prioritou jsou také zdravé hospodářské politiky členských států a zajištění důstojných pracovních podmínek v Evropě. V oblasti obchodu bude předsednictví prosazovat otevřenou obchodní politiku, rozšiřování obchodních dohod a obranu proti nekalým praktikám. Klíčová je pokračující zelená tranzice, která zajistí energetickou bezpečnost a nezávislost na ruských energiích s cílem klimatické neutrality do roku 2050, včetně lepšího přístupu k čisté a cenově dostupné energii a posílení energetické infrastruktury. Předsednictví rovněž usiluje o dosažení dohody o klimatickém cíli pro rok 2040, což má zajistit dlouhodobou jistotu pro evropské firmy.

Internetové stránky dánského předsednictví

Program dánského předsednictví

 

V případě jakýchkoliv dotazů týkajících se výše uvedené problematiky se na nás můžete obrátit na adrese radaeu@unmz.gov.cz.